Alles is verlicht

Afgelopen zondag heb ik het boek Alles is verlicht van de auteur Jonathan Safran Foer uitgelezen. Ik zag er in eerste instantie tegen op, want mijn eerste kennismaking met deze schrijver was niet echt positief. Van zijn hand las ik eerder Dieren eten, op aangeven van mijn zus. Toegegeven, aangeven… alleen door te zeggen “momenteel lees ik…” ben ik al gemotiveerd om die schrijver, dat boek ook een kans te geven :)!
Dieren eten is een taai, feitjes boek, over de grote voordelen van vegetarisme en de gruwelen die dieren moeten ondergaan voor ze op je bord belanden als onherkenbaar lapje vlees. Volgens mij ben ik niet fijngevoelig genoeg voor het beschreven dierenleed.

Wat ik dan weer wel heel heilzaam vind is het delen van overheerlijke vegetarische recepten. Niet omdat het goed is voor beessies, maar gewoon omdat het zo ontzettend lekker is!
Bij deze, vegetarische samosa’s van de appie happie, heerlijk! Zelf heb ik de koriander weggelaten, dat vind ik namelijk niet lekker smaken (vergelijk, mond vol zeep).

Anywho, nu dus toch in de herkansing met Alles is verlicht, een dwarsligger die al geruime tijd in onze boekenkast stond. Het duurde even voordat ik de schrijfstijl in de smiezen had. Het geheel is in brief-vorm geschreven, de auteur is de ene schrijver en de Oekraïense, slecht(er) Engels sprekende tolk Alex is de andere schrijver. Twee tragische familiegeschiedenissen worden ontrold. Aanrader? Jawel, het boek kent, ondanks alle tragiek, humoristische scenes, met name de zinsnedes van Alex leiden meer dan eens tot een grijns. Al met al een is het bijna een “echt Russisch” boek, absoluut geen “happy ever after” einde, maar zeker de moeite van het lezen waard.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Geen categorie

Geef een reactie

